ZŠ a MŠ Haňovice,příspěvková organizace‘
Haňovice 24,783 21
Projednáno na pedagogické poradě . . . . . . . . . . . .
Mateřská škola v Haňovicích jedvoutřídní předškolní zařízení sloužící dětem od 2,5 – 6 let. Nachází se v typizované budově s kapacitou 24 dětí /I. oddělení/ a kapacitou 18 dětí /II. oddělení/. Má ve vztahu k výchovně vzdělávacímu procesu odpovídající podmínky – třída i herna jsou funkčně zařízeny a umožňují realizovat výchovně vzdělávací program.
Učební pomůcky jsou zastoupeny v míře, odpovídají požadavkům výchovně vzdělávacího programu. Na škole je zřízena dětská i učitelská knihovna, obě jsou pravidelně doplňovány i funkčně využívány.
Škola má k dispozici dostatečně velkou školní zahradu, jejíž zařízení plně vyhovuje pohybovým aktivitám dětí. Strava je zajištěna. Obědy + svačinky se dováží ze ŠJ Studentů Litovel.
O děti pečují čtyři pedagogické pracovnice, dvě asistentky pedagoga a jedna provozní pracovnice.
Mateřská škola navazuje na výchovu v rodině, je součástí obce, ve které se nachází. Proto spolupracuje s rodinou, představiteli obce i ZŠ v Haňovicích. Vhodným vedením dětí se snaží co nejvíce ulehčit přechod z mateřské školy do základní školy – vedením dětí k samostatnosti, odpovědnosti, zdravému sebevědomí, k získávání vhodných vlastností a dovedností. Pokud je třeba, pomůže rodičům vyhledat odbornou pomoc při péči o děti. Hodnocení dětí provádí nejen na základě výkonů, ale především na základě vynaloženého úsilí.
Mateřská škola v Haňovicích byla zřízena v roce 1950 v budově nynějšího sídla zemědělského družstva. Zpočátku patřila pod správu národní školy v Chudobíně a od roku 1955 byla osamostatněna. Vždy v ní pracovala 1 učitelka (od r. 1955 ředitelka) a 1 pěstounka. Časem kapacitou pro 25 dětí nevyhovovala. Roku 1964 byla rozšířena o další místnost, avšak až o 3 roky později mohla být využívána pro dvě oddělení.
Stávající zařízení však vůbec nevyhovovalo po stránce hygienické a tak bylo rozhodnuto o stavbě nové, trojtřídní mateřské školy a školní jídelny. Nová mateřská škola byla slavnostně otevřena 9.9.1979 a zpočátku ji navštěvovalo až 115 dětí z Haňovic a okolních obcí.
Po roce 1989 postupně ubývaly počty dětí a budova mateřské školy začala sloužit i jiným účelům. V patrové budově je nyní ZŠ a ŠD.
Mateřskou školu v Haňovicích navštěvují děti z Haňovic, Myslechovic, v poslední době z Chudobína a někdy i z jiných obcí. V posledních několika letech jsme byli nuceni pro velký zájem a nedostačující kapacitu děti odmítat, proto byla schválena přístavba 2.oddělení ke stávající MŠ a v prosinci 2018 byla dokončena a slavnostně otevřena. Současná kapacita MŠ je stanovena na maximálně 42 dětí. Činnost MŠ je dobře dokumentována ve školní kronice zpracované bývalými ředitelkami.
Do sítě škol předškolních zařízení a školských zařízení jsme byli zařazeni od 1.9.1997. Našim zřizovatelem je obec Haňovice. V roce 2002 byla školská zařízení vedena k získání právní subjektivity a naše MŠ byla přiřazena k ZŠ Haňovice. Statutárním orgánem sloučené ZŠ, MŠ a ŠJ byl od 1.1.2003 pan Mgr. Jiří Němeček, ředitel ZŠ. Od 1.9.2004 tuto funkci zastává paní ředitelka Mgr. Ivana Králová.
Učitelky pracují s dětmi ve věku 2,5 – 6 let v dvojtřídní mateřské škole v době od 6.15 – 16.00 hod. a to podle vlastního vzdělávacího programu s uvolněným režimem dne a prvky alternativního vzdělávání dle vlastního uvážení.
Při své výchovné práci se zaměřují na prožitkové učení, vycházejí z vypracovaného školního vzdělávacího programu, který se bude i nadále během školního roku “vypilovávat” a upřesňovat tak, aby byl pro děti největším přínosem.
Vzdělávací program je rozpracován do týdenních bloků, jejichž realizace, obsah, metody a formy práce vycházejí ze zkušeností, poznatků a spolupráce mezi učitelkami. Toto učení bude založeno na aktivní účasti dítěte, založené na smyslovém vnímání, prožitkovém a interaktivním učení zpravidla v malých skupinkách a individuálně. Děti se každé ráno sejdou a přivítají v ranním kruhu, kde budou seznámeni s náplní celého dne. Vše je uskutečňováno formou tvořivosti a her. Vzdělávání je uskutečňováno ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne vyskytnou, vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit.
Veškeré snažení všech zaměstnanců školy směřuje k tomu, aby zde byly děti maximálně šťastné a spokojené. Velkou péči věnujeme také spolupráci s rodiči a jejich informovanosti o životě naší mateřské školy.
Mateřská škola sídlí v jednopodlažní budově. V 1.oddělení jsou dvě velké místnosti, šatna a příslušenství. V 2.oddělení je jedna velká místnost, šatna a příslušenství. Třídy využíváme k pracovním činnostem a stravování, slouží jako herna a zároveň jako odpočívárna.
MŠ je vybavena učebními pomůckami a didaktickou technikou – klavírem, dětskými rytmickými nástroji, keyboardem, televizí, magnetofonem, radiomagnetofonem, DVDpřehrávačem a interaktivní tabulí.
Soupis stavebnic – jsou funkční, i když nejsou uskladněny v původních obalech: Vokáčova stavebnice, Seva, Cheva, stavebnice města a vesnice, lego, geomag aj.
Hračky – kočárky, dostatek panenek, nádobíčko, dětský kuchyňský kout, obýváček, zdravotnictví, kadeřnictví, auta, kostky, ZOO, hospodářství, několik hracích koutů, vláček, automobilová dráha… Hračky jsou průběžně kontrolovány a doplňovány. Většinou z nich se mohou děti samy obsloužit.
Nářadí a náčiní pro TV – žíněnky, lavičky, dětská koza, ribstol, švédská bedna, strachový pytel, míče, švihadla, kruhy, gymn. míče, padák, barevné podsedáky, balanční sada…
Pro pobyt venku – pískoviště, průlezky, skluzavka, horolezecká stěna, dřevěný domek, tabule, prohazovací ptáček, provazová prolézačka, houpací hnízdo, koloběžky, odrážedla, auta, velký traktor, tvořítka, lopatky, sítka, kolečka, míče, slunečníky, lavičky.
Dětský nábytek, TV nářadí, hygienické zařízení i lehátka pro odpočinek odpovídají antropometrickým požadavkům i počtu dětí.
Děti se samy svými pracemi podílejí na výzdobě prostředí.
Na budovu MŠ bezprostředně navazuje zahrada, která svým vybavením umožňuje dětem různé aktivity.
Všechny vnitřní i venkovní prostory splňují bezpečnostní i hygienické normy dle platných předpisů. Pravidelně jsou prováděny kontroly BOZP a revize.
Dětem je 3x denně zajištěno stravování. Strava je plnohodnotná a odpovídá požadavkům zdravé výživy s dostatkem ovoce a zeleniny. Dodržujeme pitný režim. Pravidelný denní režim a řád je přizpůsoben potřebám dětí a aktuální situaci. Respektujeme individuální potřebu aktivity i odpočinku. Zdravotní stav dětí upevňujeme i pobytem na čerstvém vzduchu při vycházkách po okolí nebo při pobytu na školní zahradě. Využíváme ročního období ke specifickým pohybovým činnostem (sáňkování, koupání, sprchování..). Děti přiměřeně oblékáme a tím přispíváme k jejich otužování. S předškoláky se každoročně účastníme plaveckého výcviku.
Děti jsou každodenně dostatečně dlouho venku, vždy s ohledem na počasí (mráz pod 10° C, náledí, silný vítr, hustý déšť,…) podle sezoního počasí i v odpoledních hodinách.
Děti mají dostatek volného pohybu nejen na zahradě a venku, ale i v herně v rámci možností.
Předškolním dětem jsou dle situace nabízeny náhradní nespací aktivity ve třídě u jednoho stolečku.
Všechny pracovnice reagují na zájmy a potřeby dětí, dle možnosti se jim snaží vyhovět. Děti mají možnost kdykoliv relaxovat v klidných koutcích třídy a herny.
Snažíme se vytvořit takové prostředí, ve kterém nám všem bude dobře a bezpečně. Všechny děti v MŠ mají stejná práva a povinnosti. Děti jsou vedeny ke vzájemné toleranci a rozvíjení vzájemné úcty k osobním hodnotám za předpokladu vhodného příkladu.
Děti jsou vedeny k sociální soudružnosti, jsou připravovány na život v multikulturní společnosti a k tomu, aby vnímaly různost kulturních komunit.
Osobní svoboda a volnost je respektována do určitých mezí, vyplývajících z pravidel chování v MŠ. Snažíme se nenásilnou formou a komunikací navazovat vzájemný vztah důvěry a spolupráce. Nesnažíme se o nezdravou soutěživost mezi dětmi. Chválíme, povzbuzujeme, podporujeme děti při všech činnostech, vedeme je k samostatnosti, důvěře, toleranci, spolupráci.
Rozvíjíme citovost a citlivost mezi dětmi, vedeme děti k ohleduplnosti, zdvořilosti, vzájemné
ochotě pomoci. Děti jsou vedeny k chování ve skupině tak, aby se ve třídách vytvořil kolektiv dobrých kamarádů, kde jsou všichni rádi a je jim dobře.
Naší snahou je vytvořit v mateřské škole ovzduší vzájemné důvěry, úcty a tolerance, solidarity a spolupráce.
Respektujeme odlišné typy osobností, spektrum názorů. Velikou pozornost věnujeme mezilidským vztahům u všech zúčastněných, zvláště pak mezi zaměstnanci a dětmi, učitelkou a rodiči. K dosažení společného cíle sjednotíme všechny zaměstnance, spolupracujeme dále se zřizovatelem, rodiči, ZŠ a s ostatními partnery.
Všechny pracovnice mají vymezeny povinnosti v pracovních náplních a specifických úkolech. Jsou stanoveny cíle, osobní odpovědnost, pravomoci.
Pravidelnou kontrolní činností získává paní ředitelka informace o zaměstnancích a na základě hodnocení je vhodně motivuje pro další práci.
Příprava čajů školnicí.
Způsob obsluhy: učitelka obslouží mladší děti, starší děti pomáhají. Každé dítě pije z čisté sklenice nebo vlastního hrníčku. Pití je k dispozici v kuchyňce i ve třídách během celého dne.
Ozdravná opatření: vzdušné lázně – denně, otužování vodou v letních měsících, sprchování při plaveckém výcviku, pobyt na čerstvém vzduchu, prevence zubního kazu – denní čištění zubů
Výměna prádla: lůžkoviny – 1x za 2 týdny
ručníky – 1x týdně
Způsob praní: ručníky a lůžkoviny – vlastní prádelna
Na počátku docházky dítěte do mateřské školy uplatňujeme individuální adaptační postup. Režim dne přizpůsobujeme potřebám dětí a vytváříme podmínky pro zdravý růst a individuální a osobnostní rozvoj. Činnosti promýšlíme a organizujeme tak, aby celým dnem vládla pohoda, volnost a klidná atmosféra. Vycházíme při tom ze zájmů, potřeb a možností dětí. Poskytujeme jim pocit bezpečí, porozumění a lásky, respektujeme soukromí. Uspokojováním přirozených potřeb dětí potlačujeme negativní projevy chování (sobectví, nekázeň…).
Zvýšenou pozornost a individuální přístup věnujeme problémovým, odkladovým a integrovaným dětem. V této oblasti spolupracujeme s PPP v Olomouci. Akceptujeme výchovu v rodině, navazujeme na ni a doplňujeme ji.
Dominantní činností v naší mateřské škole je hra. Dětem je dopřán dostatek prostoru pro experimentování. Oceňujeme dětskou tvořivost, aktivitu, samostatnost a individualitu. Dbáme na vyvážený poměr spontánních a řízených činností, kombinujeme aktivity, individuální, skupinové i kolektivní formy práce. Vychováváme děti ke kladnému vztahu k prostředí, učíme je šetřit zařízení školy, hračky, práci druhých.
6.15 – 8.30 hod | Scházení dětí, ranní hry a činnosti dle vlastní volby a přání dětí, didakticky zacílené činnosti (spontánní i záměrné řízení učení), ve skupinkách a individuálně, ranní kruh, jazykové chvilky, smyslové hry. |
8.30 – 8.45 hod | Pohybové aktivity – (cvičení, pohybové hry, relaxace…) |
8.45 – 9.00 hod | Hygiena, svačina |
9.00 – 9.30 hod | Hrové činnosti podle potřeb a zájmů dětí, řízené činnosti převážně skupinové. |
9.30 – 11.30 hod | Pobyt venku (vzhledem k tomu, že naše školka se nachází blízko přírody, budeme se snažit dle možností ( povětrnostních…) být co nejvíce venku. |
11.30 – 12.15 hod | Hygiena, oběd. |
12.15 – 12.30 hod | Otužování, hygiena. |
12.30 – 14.00 hod | Spánek, odpočinek (náhradní nespací aktivity – relaxační a oddechové). |
14.00 – 14.30 hod | Svačina. |
14.30 – 16.00 hod | Odpolední zájmové činnosti dětí, dle zájmu dětí pokračování didakticky cílených aktivit. (Pokud možno venku.) |
Uvedené časové údaje jsou pouze orientační, přesná doba činností je ovlivněna jejich časovou náročností, situací, potřebami a zájmy dětí. Jsme tu pro děti a jejich radost a štěstí je naším prvořadým úkolem.
Záměrem předškolního vzdělávání je dovést dítě na konci jeho období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získalo věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost a základy kompetencí důležitých pro jeho další rozvoj a učení, pro život a vzdělávání. Základy pro zdravé sebevědomí a sebejistotu – to vše na úrovni přizpůsobené věku a možnostem předškolního dítěte.
Tematické bloky směřující k naplňování dílčích cílů stanovených v pěti oblastech Rámcově vzdělávacího programu pro MŠ
Jsem jaký jsem – dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a dítě mimořádně nadané
Tyto oblasti vzdělávání jsou činně propojeny, vzájemně se ovlivňují, prolínají a vytvářejí společně fungující celek.
Obsah výchovně vzdělávacích činností je soustředěn do oblastí, které respektují vývoj dítěte a jeho přirozený život, zrání a učení.
Děti získají podvědomí o okolním světě a vlivu člověka na životní prostředí. Budeme posilovat vztah dětí k místu a prostředí kde žijí. Pokusíme se vypěstovat v dětech ochranitelský vztah k živé a neživé přírodě.
Zaměříme se na rozvoj intelektu, řeči, jazyka, poznávacích schopností, citů a vůle. Podpoříme kreativitu sebevyjádření. Důraz budeme klást na správnou výslovnost a komunikační dovednosti. Budeme u dětí pěstovat zvídavost a radost z objevování, rozvíjet paměť a smyslové vnímání. Povzbudíme u dětí vztah ke knize. Vytvoříme podmínky pro utváření zdravého sebevědomí a citové samostatnosti.
Pomůžeme dětem zařadit se do života společnosti, do světa kultury a umění. Osvojí si společenské, morální a estetické hodnoty. Budeme rozvíjet schopnosti přizpůsobení se a spolupráce. Zapojíme děti do příprav společenských akcí a oslav. Budeme na děti působit pomocí literatury, hudby a výtvarného umění.
Podpoříme utváření kladných vztahů dítěte s okolím, naučíme je respektovat práva druhých, povedeme je k ohleduplnosti. Budeme předcházet projevům násilí, ponižování a sobeckosti. Naopak upevníme toleranci, zdvořilost a vzájemnou pomoc. Povedeme děti k zodpovědnosti za své chování.
Budeme podporovat správný tělesný růst, zlepšovat fyzickou zdatnost, pohybové a manipulační dovednosti a upevňovat zdravé životní návyky. Také budeme dbát na ochranu bezpečnosti, osobní pohody a psychické odolnosti.
Výchovné působení bude vázáno na věkové, ale i individuální potřeby jednotlivých dětí a bude prolínat všemi činnostmi během dne.
Proto činnosti realizované v dílčím tématickém bloku učitelka hodnotí jak z hlediska souladu s rámcovým i školním vzdělávacím programem, tak zejména z pohledu přínosu pro děti, což je nejdůležitějším aspektem a podkladem pro její další práci.
kdo | co a jak | jak často | forma |
uč. | motivační blokzájem dětí a aktivní spolutvoření obsahu, přínos pro rozvoj skupiny, reakce dětí, co se nezdařilo a proč,návrhy pro příště
přínos jednotlivcům |
po skončení námětu
průběžně |
poznámky k plánu
poznámky o dětech |
uč. | integrovaný celekvolba témat, metod, prostředkůpg. přínos, dosažené cíle | po skončení integrovaného bloku | Písemně |
uč. | soulad TVP a ŠVPakce školyzapojení rodičů do činností ve třídě
bezpečnost, zdraví, klima, podmínky, organizace |
po ukončení integrovaného bloku | Ústněpoznámky |
uč. | rozvoj dětíu každého dítěte posun ve vývoji vyhodnotit,zápisy z pozorování, uspořádat portfolio, založit zápis z konzultací s rodiči, stanovit další postup u dětí s ind. plánemu talentovaných dětí ( výběr dětí, vývoj, pokrok, kterého dítě dosáhlo) | 2x ročně
měsíčně 2x ročně |
zápis do složky dítěte |
uč. | vlastní pedagogická práce metody, postupy, dovednosti, znalosti, ověřování a aplikace nových poznatků, vzájemná pomoc, spolupráce, sebehodnocení, práce učitelky v praxi, její pedagogické competence | Průběžně,zároveň s hodnocením mot. bloku, 1x ročně | vnitř. hodnocení
písemně plus diskuze s ved. MŠ, hospitace |
uč. | osobní rozvoj pedagogůrozvoj odborných znalostí a dovedností, vzdělávání, absolvované semináře, školení, studium, literature | 1x ročně | písemně, diskuze s vedením MŠ |
Kdo | co a jak | jak často | Forma |
uč. | náměty rodičů k práci MŠ(předané písemně, ústně,zapsat) | ročně | Písemně |
uč. | zakládat fotodokumentaci ze společných akcí | průběžně 2x ročně | fotoalbum, ped. Rada |
uč. | zapojení rodičů do činnosti MŠKRPŠ, konkrétní akce, vstupy do tříd,… | měsíčně | Ústně |
Kdo | co a jak | jak často | Forma |
uč. | organizační podmínkypřijímání dětí, doba provozu MŠ, režim dne, individuální potřeby dětí | 1x ročněprůběžně | písemněna ped. Poradách |
uč. | materiální podmínkybudova, prostory pro děti,soulad s předpisy KHSvyužití školní zahrady, vybavenost
vybavení met. pomůckami, modernizace personál. zajištění,vzdělávání pracovníků |
1x ročně
1x ročně 1x ročně 1x ročně |
Při BOZP
Písemně |
uč.uč. | psychohygienické podmínkyadaptace dětírespektování potřeb dětí | říjendle plánu | ústněhospitace |
uč.
všichni |
personální podmínkykvalita výkonu práce všech pracovnic MŠautoevaluace práce | 2x ročně
1x ročně |
písemně
písemně |
Kdo | co a jak | jak často | Forma |
uč. | provádění analýzy plánování pedagogické práce a chodu MŠ, využití zpětné vazby | 1x ročně | ped. provoz. por. |